Organisatie mikt op 40 wagens uit diverse klassen
24 Hours of Zolder wordt weer het echte sportieve volksfeest
Op goed 50 dagen voor de start van de 24 Hours of Zolder ogen de vooruitzichten op de belangrijkste race van het nationale uithoudingskampioenschap zeer goed. Terwijl er in de aanloop van de 24-uursrace van het Belcar Endurance Championship nog één manche van het kampioenschap op het programma staat, op Spa-Francorchamps, blikt de promotor nu al vooruit op de Belgische uithoudingsklassieker, die niet alleen in België plaatsvindt, maar ook nog echt op de Belgische autosport mikt, zowel wat betreft rijders, als teams en partners. Bovendien zal het feest ook volop naast de piste plaatsvinden.
De 24 Hours of Zolder 2022 is uiteraard de eerste editie volgens het nieuwe reglement met GT en toerwagens en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. “We gaan richting een startveld van goed 40 wagens en dat is alweer een progressie tegenover het seizoen 2021”, aldus Harry Steegmans, de Algemeen Directeur van Circuit Zolder. “Het wordt een editie met drie merken die voor de algemene zege zullen strijden: Porsche, Lamborghini en Audi, maar ook de gevechten in de buik van het peloton zullen zeer intens zijn en we verwachten ons aan een mooi startveld in de toerwagenklasse met heel wat verschillende auto’s, waaronder ook weer Audi, maar ook BMW, Renault enz. Ik kan nu ook al zeggen dat er een Marc Cars V8 komt, naast enkele extra Porsche Cayman en Ligier zal ook van de partij zijn. Bovendien zullen we voor het eerst in enkele jaren ook weer voluit de kaart van het feest kunnen trekken, zoals dat voor de gezondheidscrisis altijd al het geval is geweest. Ook op dat vlak zitten we al goed.”
Sportief kunnen we ons dus aan een strijd tussen drie grote merken verwachten. “Over die strijd zijn er hier en daar opmerkingen geweest en daar hebben we uiteraard oren naar, want de input van de deelnemers is voor ons erg belangrijk. In de optiek om het kampioenschap enerzijds zo open mogelijk te houden, maar tegelijkertijd ook voor diversiteit te zorgen, werken we met wagens met een verschillend DNA. Het is geen evidentie om deze auto’s perfect aan elkaar te matchen, te meer dat we nog maar twee wedstrijden ver zijn. We doen er alles aan om de spanning zoveel mogelijk te intensifiëren en ik ben niet te beroerd om toe te geven dat zoiets tijd en inspanningen vergt. Grote internationale organisaties werken na diverse seizoenen ook nog dagelijks aan hun ‘Balance of Performance’ en dat zijn organisaties die over andere budgetten en mogelijkheden beschikken. Ik ben er echter zeker van dat we in samenwerking met alle betrokken partijen tot een goede oplossing zullen komen, waar zowel de rijders, de teams als de fans gelukkig mee zullen zijn. We werken daarvoor samen met de RACB, dat spreekt voor zich. Ik wil echter nog een kanttekening maken, met name dat niemand beter wordt van roddels, leugens en halve waarheden. Het is niet zo dat wij de rijtijd van de wagens tussen de tankbeurten tijdens de 24 Hours of Zolder zullen beperken. Ik sta open voor alle constructieve kritiek, maar niemand in onze sport is gebaat met dergelijke ‘operaties’ die tot doel hebben een serie al dan niet bewust te beschadigen. Onze deuren van Circuit Zolder staan altijd open en ik wil op ieder ogenblik met iedereen in dialoog gaan, maar dan wel op een serene manier.”
Op 16 en 17 juli is het Belcar Endurance Championship te gast in Spa-Francorchamps voor de derde meeting van het seizoen, de laatste kans ook om de 24 Hours of Zolder voor te bereiden.