De nieuwe fietsbrug voor de fietsers die over 't oude kolenspoor 't ROUTEKE dagelijks rijden genieten nu van een mooie brug.
Dit was ook een gigantisch werk wat de mijnwerkers dagelijks voor de boeg hadden en wetende dat er toch verschillende bruggen moesten gebouwd worden. Telkens een nieuwe brug was gebouwd kwam de trein met wagens vol stenen en zand/puin dat uit de ondergrond naar boven gehaald werd om dit kolenspoor te verhogen en om alles goed vast te leggen met hier en daar pure cement onder de stenen en zand gemengd werd er dan gekapt en dan werden de helling afgeschuind en goed aangedrukt. Dan kon telkens de rails verlengd worden zodat de trein achter de brug weer stenen en puin kon brengen en steeds werd de heuvel afgeschuind en verstevigd, zodat het kolenspoor ook verlengd kon worden naar de een nieuwe brug die in aanbouw was en zo tot in de Kolenhaven die ook die periode in opbouw was. Om de kolen en toegekomen materialen te vervoeren met de schepen via het Albertkanaal.
Toch nog even zeggen dat de eerste vette kolen uit onze ondergrond met paard en kar naar de lossing werden gebracht en om dit transsport beter en sneller te laten verlopen is dit spoortraject dan verwezenlijkt. Foto's met dank aan Jean Knops