Vandaag werd officieel de originele spoorfiets van de KS Zolder terug geplaatst waar hij hoort te staan namelijk in de Zolderse steenkoolmijn | ZLDR Luchtfabriek. Wie er ooit mee gereden heeft in de ondergrond weet dat dit fijn was en dat je ook vangiet kon gaan (ontspoorde dan reed je heel kort over de keien langs het spoor en dan moest je uw fiets terug op het spoor plaatsen en kon je verder rijden). Deze fiets stond altijd in het fietsenmagazijn klaar voor als er licht gekwetste was. Dan werd er van de plaats waar de gekwetste was naar de dag gebeld om dit te melden en er werd gevraagd om iemand te sturen om deze gekwetste optehalen. Dan nam de bovengrond telefonisch contact met het fietsenmagazijn inn de ondergrond en stuurde iemand naar de plaats waar de persoon zich bevond en dat gebeurde dan met deze fiets. Deze fiets moest altijd in het magazijn blijven voor zulke zaken.
Maar er waren dan nog vele fietsen vooral gebruikt door de ingenieurs, Chef Prior, assisteurs en elektriciens om zich te begeven door de steengangen. Zo waren er enkele fietsen en dubbele fietsen.
Of wat de mijnwerkers zeker nog herrinneren is een enkele fiets dan stak je een stuk hout onder de zadel en liet die vanachter oversteken zodat je kon meereizen. Je had dan het voordeel vroeger aan het beurre te zijn en je hoefde niet te trappen maar je zat wat ongemakkelijk.
Eigenlijk hebben we daar toch mooie tijden beleefd