Met steun van Europa “ Erasmus +” - werken twee middelbare scholen: Instituto Tecnico Economico e Technologico “Emilio Alessandrini uit Montesilvano (1) en het Sint- Franciscuscollege uit Heusden-Zolder(2) de komende twee jaar intens samen en dit binnen het ruimer en reeds bestaande samenwerkingsverband “La Baracca” – Lindeman van Heusden-Zolder en “Universita Popolare” van Montesilvano in Italië
Op woensdag 21 februari werd het project met de leerlingen van bij ons (SFC) officieel geopend in en rond La Baracca. De gekwalificeerde 15 leerlingen en de 3 verantwoordelijke leerkrachten hadden in samenspraak en in samenwerking met het bestuur van La Baracca een heuse startnamiddag voorbereid. De bedoeling was:
1. Elkaar beter leren kennen
2. Eerste blik op de geschiedenis van de steenkoolmijn en de daaraan verbonden migratiegeschiedenis
3. Ontdekken dat heel de omgeving van de school, de mijn en La baracca een impulsrijke leeromgeving
is, die het mogelijk maakt om de eigen geschiedenis op het spoor te komen en te begrijpen en om de
gevolgen van de migratie op het vlak van taal, klimaat, diversiteit, Europa, enz… als positief te onthalen.
Volgend programma werd achtereenvolgens doorlopen:
1. Wandeling van de school, het St.-Franciscuscollege naar de terril
2. Onder leiding van een gids werden de leerlingen wegwijs gemaakt in de ontstaansgeschiedenis van de mijn.
3. De Terril gaf een mooi beeld van het Kempisch steenkoolbekken – van het Carboontijdperk tot nu.
4. Daarna werden de leerlingen en de leerkrachten naar het Volkerenplein geleid.
Daar werd er uitleg gegeven over het ontstaan van de wijk Lindeman, de migratiegeschiedenis en de uitleg van het steenkooltijdperk
van 1901 tot 1992 en dit aan de hand van de aanwezig zijnde symbolen langs de cultuurpaden.
5. Daarna werden de leerlingen naar La baracca gebracht en kregen ze de gelegenheid om samen met Pizzabakker Giovanni Pizza’s
te maken. 6. Om 18.00 uur kwamen dan de ouders genieten van de lekkere pizza’s die wamen met de leerlingen waren
klaargemaakt.
7. Ook had onze koepelorganisatie Feniks uit Winterslag gezorgd voor een mooie en sprekende tentoonstelling over de voorbije
mijngeschiedenis. Dit was een mooi gebracht leermoment voor de leerlingen.
8. Na het eten van de overheerlijke pizza kregen de leerlingen, de ouders en de mensen van La Baracca een zeer duidelijke presentatie
onder leiding van de leerkrachten over het doel, de inhoud en formaliteiten van het project.
9. Omstreeks kwart na zeven viel het doek stilaan over de avond. Vol tevredenheid vertrokken leerlingen, ouders een
leerkrachten naar huis. Het was een zeer geslaagde namiddag.
10. Van 14 tot en met 19 april gaan onze leerlingen voor een eerste maal naar Montesilvano.
Dank aan François Didden voor deze info en foto's
van 1901 tot 1992 en dit aan de hand van de aanwezig zijnde symbolen langs de cultuurpaden.
5. Daarna werden de leerlingen naar La baracca gebracht en kregen ze de gelegenheid om samen met Pizzabakker Giovanni Pizza’s
te maken. 6. Om 18.00 uur kwamen dan de ouders genieten van de lekkere pizza’s die wamen met de leerlingen waren
klaargemaakt.
7. Ook had onze koepelorganisatie Feniks uit Winterslag gezorgd voor een mooie en sprekende tentoonstelling over de voorbije
mijngeschiedenis. Dit was een mooi gebracht leermoment voor de leerlingen.
8. Na het eten van de overheerlijke pizza kregen de leerlingen, de ouders en de mensen van La Baracca een zeer duidelijke presentatie
onder leiding van de leerkrachten over het doel, de inhoud en formaliteiten van het project.
9. Omstreeks kwart na zeven viel het doek stilaan over de avond. Vol tevredenheid vertrokken leerlingen, ouders een
leerkrachten naar huis. Het was een zeer geslaagde namiddag.
10. Van 14 tot en met 19 april gaan onze leerlingen voor een eerste maal naar Montesilvano.
Dank aan François Didden voor deze info en foto's